Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fallout 3 PC – Válka. Válka je pořád stejná.

  0:04aktualizováno  0:04
Ale postapokalyptické dobrodružství potřetí je zcela jiné. A ne špatné. DVA NÁZORY!
85

Fallout 3

Platforma: PC
Výrobce: Bethesda Softworks

  • Obrovský žijící herní svět
  • Více řešení úkolů
  • Volnost
  • Malá HW náročnost
  • Méně kvalitní dialogy
  • Mimika obličejů
  • Zpracování inventáře

Fallout 3 je fantastické RPGčko, které skloubilo moderní přístupy s tradičním odkazem na původní sérii. Zdejší postapokalyptický svět vypadá přímo skvěle!

Herní karta

Fallout 3 (PC) | foto: Bonusweb.cz

Fallout 3 je jednoznačně jedna z nejočekávanějších her letošního roku, a proto, jak je u těchto velkých titulů zvykem, se mu podívali na zoubek jak David Sillmen (bílý text), tak Petr Kárník (světle modrý text). Jak se jim hra líbila?

(David Sillmen) Horor Dead Space (84%), střílečka z Afriky Far Cry 2 (80%), válečná akce Call of Duty: World at War, pohádka Prince of Persia, originální Mirror’s Edge, … to vše jsou velká či přinejmenším nadějná jména – hry, které se starají o grandiózní herní závěr roku. Jedna však mezi nimi má výsadní postavení, dané historií a nedobytným kultem kolem sebe vybudovaným.

"Možná vás nepotěší poněkud sterilnější dialogy a povětšinou chybějící černý humor, ale i tak je Fallout 3 nejen skvělým herním zážitkem, ale i inspirujícím počinem."

Fallout byl před deseti Fallout 3 (PC)lety zkrátka neskutečným zjevením – silný příběh, vynikající herní systém, humor, netradiční pozadí, to vše hráče přibilo k monitoru na desítky hodin a nedovolilo jim vysezené místečko opustit.

Druhý díl, ač spíše neoriginální, všechny kvality potvrdil a zdůraznil. A pak byl konec.

Respektive snaha vytřískat ze značky něco chechtáků spin-offy, ta však byla dopředu odsouzena k záhubě, stejně jako špatně hospodařící Interplay a jeho RPG divize Black Isle. Projekt Van Buren (kódové označení původně plánovaného Falloutu 3) světlo světa nikdy nespatřil.

Byl prostě konec. Přinejmenším do chvíle než si někdo ve studiu Bethesda uvědomil, že by nebylo špatné koupit za babku slavnou licenci a pokusit se ji oživit. Z pokusu vyrostl velkolepý počin, na nějž sice řada hráčů nahlížela s nedůvěrou, ale těžko se představit, že mu nedá šanci. Fallout 3 si ji bezesporu zaslouží.

Píše se rok 2277 a vy spolu se svým otcem spokojeně obýváte Vault 101, jeden z těch protiatomových krytů, které se tak osvědčily po nukleární katastrofě aneb důsledek toho, když taková horká linka mezi Washingtonem a Moskvou selže. Každopádně situace se přinejmenším ve Vaultech uklidnila a asi byste tu žili do smrti, jen kdyby otec neudělal něco, co ještě nikdo předtím – neotevřel velká vrata krytu a nevykráčel ven, aniž by se rozloučil.

Hráči nezbývá než se vydat za ním, Fallout 3 (PC)ovšem tato červená linka se brzy stane spíše druhořadou. Zapojíte se totiž do zcela nových společenských vazeb a zjistíte, že lidé mají ty samé nešvary i poté, co zažili nejhorší katastrofu v dějinách. Jsou tu válkychtivé i vědecké spolky. Jen si vybrat.

Ještě před dobrodružnou výpravou si v procesu stárnutí (začíná se samotným narozením) nadefinujete svůj charakter, což je v případě Falloutu vždy velká radost a také rozvažování. Třetí díl není výjimkou.

Když konečně vyplujete do postapokalyptického světa, ohromí vás jeho zdevastovanost, jež je mnohdy absolutní, místy nepředstavitelná, rozhodně jedinečná a svým způsobem krásná.

Jen co se vzpamatujete z toho šoku – ano, je to šok, dosud jste tento svět viděli schematicky z izometrické perspektivy a tohle je téměř fotorealistické, kdy budete desítky minut jen bloudit od jednoho místa na druhé a nasávat hutnou atmosféru, zjistíte, že jste volní a omezení jen svou vlastní nedokonalostí, respektive nevyvinutostí.

O Falloutu 1 a 2

Fallout 2Vše začalo, tuším, v září roku 1997. Divize Black Isle Studios z vydavatelství Interplay vytvořilo hru, která je dnes právem považována za jedno z nejlepší RPG, jaké kdy spatřilo světlo světa.

Fantastický herní svět, mraky questů a možnost řešit je několika způsoby, košaté dialogy okořeněné dávkou černého humoru nebo detailní grafika, to vše jsou faktory, díky kterým získala později hra mnohá hodnocení. Přesvědčete se sami:

- Gamespot zařadil hru do svého seznamu nejlepších her všech dob.
- IGN má TOP 100 žebříčky hned dva, v obou Fallout nechybí.
- Letošní únorový Game Informer číslo 187 zařadil Fallout mezi 10 her s nejlepšími začátky.
- O kvalitách jistě vypovídá i průměrné hodnocení na GameRankings, které činí 91,9% (celkem 14 recenzí).

Fallout 2Druhý Fallout vyšel o rok později a vynikal tím, že vypadal prakticky stejně jako jednička, ale měl několikanásobnou rozlohu a také nehorázné množství bugů, díky kterým se hra sekala, padala, nahrávací časy byly úděsné a spousta úkolů nešla dokončit.
Až několik patchů ji předělalo do hratelné podoby.

Druhý díl má na GR průměrné hodnocení 86,9% z celkových 28 recenzí, což je parádní výkon.

Můžete jít kamkoliv. Častokrát vás zastaví příliš silní nepřátelé, ale ani to vám zpočátku nebude vadit. Budete to totiž brát jako nutnou součást tohoto specifického světa.

(Petr Kárník) Volnost světa a hlavně jeho detailnost je místy až neuvěřitelná. Spousta hráčů si možná bude stěžovat na jakousi prázdnotu či monotónnost, ale faktem je, že tahle přesně by postnukleární svět měl vypadat. Všude jsou Fallout 3 (PC)nepoužitelné a polorozpadlé vraky aut, stěny dávno spadlých domů, sutiny, zbytky léta nepoužívaných silnic a také hromady odpadků.

Je logické, že se na každé rohu nebudou válet užitečné předměty či stát postavy s questem. I tak je toho k prozkoumávání více než dost a abych byl konkrétnější, potulování touto krajinou mi svým způsobem připomnělo Gothic 3. I zde jsem totiž zamířil podle mapy k místu, kam mě vedl aktuální úkol, kus od cesty zahlédl zajímavé stavení a jal se ho prozkoumat.

Odtud jsem šel dál k runám staré benzínové stanice, odtud zase na obzor k lesíku, kde jsem zahlédl jakýsi pohyb a narazil na menší skupinku banditů a než jsem se nadál, uplynula hodina a já šel na úplně jinou stranu, než jsem původně zamýšlel, aniž bych si to vůbec uvědomil. Tento svět vás prostě uchvátí.

Prvním významnějším místem na vaší cestě bude pravděpodobně město zvané Megatuna. Zdevastované metropole jsou místem, kde naberete nejvíce vedlejších úkolů a nejhojněji si popovídáte s NPC charaktery. Vše působí tak nějak větší a uvěřitelnější než v předchozích dílech. A když dorazíte do rozbořeného Washingtonu D.C., budete skutečně u vytržení.

Atmosféru amerického hlavního města se v jeho Fallout 3 (PC)pohrobku podařilo navodit skvěle a pohled na hodně zašlou slávu známých monumentů vás nenechá chladnými.

Jen škoda, že podobný pocit neprovokuje také další důležitý aspekt hry, jímž jsou právě rozhovory. Tady se totiž projevuje určitá chladnost až anonymita. K málokteré postavě si vytvoříte emocionální pouto, což bylo v prvním a druhém díle vcelku standardním jevem.

Dialogy nejsou nijak košaté a slovní virtuozity předchůdců či třeba Mass Effectu nedosahují, někdy dokonce zdaleka ne. V těch horších případech se blíží prázdným řečem z Oblivionu.

Možná tušíte, že tím byla ztracena i pořádná porce pověstného černého humoru. Ne že by tu nebyl, ale není do hry zdaleka tak ladně zakomponován, není tak odzbrojující a už vůbec ne tak častý. Fallout 3 zkrátka působí vážnějším dojmem a co se týče rozhovorů, nebojíme se říct, že i nudnějším.

Co se výstavby samotného příběhu týče, tam je situace o poznání lepší, byť asi mnohý fanoušek originálu rovněž osvěží své vzpomínky a řekne si, že takové už to asi nikdy nebude. Možná je to jen nostalgie, ale příběh působí poplatně moderním trendům, což není nutně špatné, bohužel ale ne tak stylové.

Potkáte nějaké ty Fallout 3 (PC)postavy z předchozích dílů, přestože příběhové linky příliš nesouvisí. Nesmí chybět ani samozvaná vláda Enkláva a Bratrstvo oceli.

Fallout 3 není tak rozsáhlým titulem jako Oblivion, ovšem autoři splnili své sliby, že bude mnohem variabilnější a zajímavější. Skutečně, jeho svět působí kompaktněji, smysluplněji, je tu jen velice málo prázdných či hluchých míst a hlavní příběhová linka je s vedlejšími úkoly lépe skloubena.

Nikdo vás nenutí pokračovat vpřed, do značné míry si tak můžete vytvořit vlastní příběh z řady, mnohdy na sebe navazujících questů.

Úkoly jsou velkým tahákem celé hry. Jsou o poznání variabilnější než v jiných RPG titulech, a přestože jich je velké množství, jen málokdy se přistihnete v myšlenkách na stereotyp. A to je skvělá vizitka. Nehledě na to, že většina questů má hned několik způsobů řešení, někdy dokonce zásadně odlišných. Způsob, jakým se jich chopíte, neovlivní pouze okolní svět, ale v mnohém také vás jako hráče.

Fallout 3 - několik tipů do začátku

fallout- Hned ze začátku se soustřeďte na schopnost opravování a nacpěte do ní nejméně 60 bodíků. Bude se vám to hodit, až naleznete stejné brnění či zbraň (a že jich najdete hodně) a pomocí této dovednost použijete kus navíc k opravě stávajícího.

- Nepodceňujte schopnost tichého pohybu. Nejen že se vám takto rapidně zvedá šance na kritický zásah, ale lze se připlížit k protivníkovi a okrást ho tím stylem, že mu do kapsy nadělíte granát.

- Vyplatí se něco bodíků hodit i do schopnosti léčení, stimpacky vám tak přidají více životů.

- V průběhu hry si hru manuálně ukládejte, některá rozhodnutí jsou nezvratná a žádné autosavy se nevytváří.

- Nebojte se přijít k nepřátelům blíže. Pokud budete kličkovat, netrefí vás v realtimu tak často, načež jim následně můžete v tahovém módu upravit fasádu z metru několika headshoty z bojové brokovnice. A ty opravdu rozchodí už málokdo.

- Pokud se soustředíte na malé zbraně, neodsuzujte hned ty vělké a nechte si nějakou v inventáři. I pokud máte malý skill, dá se s takovým plamenometem či raketometem nadělat slušná paseka.

A vývoj postavy pro změnu předurčí právě způsoby řešení. Dobrá a špatná řešení mají přímý vliv na karmu postavy, která pak ovlivňuje možnosti konverzace či navázání spojenectví.

Potkáte například mutanta, který si ale uvnitř udržel lidskou dobrotu. A právě ten se k vám přidáte jen tehdy, když máte pozitivní karmu. Celý Fallout 3 (PC)komplex úkolů a způsobů, jak jste se jich zhostili, nakonec vyústí ve velkolepé finále, do značné míry s hráčovými činy účtujícím.

Fallout 3 je samozřejmě především pořádným RPGčkem, které po této stránce nezůstává nic dlužno.

Systém vylepšování postavy je hodně podobný originálu, takže se nevyhnete upgradování skillů, vlastností a samozřejmě také perků, které opět hrají důležitou součást celého koktejlu, byť mají především osvěžovaní a nové možnosti otevírající úlohu. Jde o opravdové, postavu velmi specifikující vychytávky. Například kanibalistický perk, jenž vám umožní hojit rány požíráním mrtvol.

A to by nebyl Fallout, aby hráči nedal možnost plnit questy více způsoby. Vše zde funguje třeba jako u Star Wars: Knight of the Old Republic, tzn. že v rozhovorech Fallout 3 (PC)máte dobré i zlé odpovědi a úkoly můžete vyřešit jako ten největší svatoušek a ve finále ještě odříct odměnu nebo třeba zalžete, že úkol už je splněný, pod pohrůžkou dostání na budku vymámíte z NPC ještě více peněz a jako bonus ho ve finále pošlete někam.

Podle tohoto chování jsou vám připisovány buď kladné či záporné body Karmy a podle toho se na vás také okolí dívá. A samozřejmě k některým úkolům se nedostanete, pokud budete mít Mirka Dušína vytetovaného na čele a naopak. Díky tomu je motivace k znovuzahrání o to větší.

Od prvních screenshotů to vypadalo, že třetí Fallout bude obyčejná first person střílečka a mnozí mu okamžitě začali přezdívat Oblivion se zbraněmi. Částečně je to pravda, ale není to rozhodně tak hrozné, jak se zdálo. Akce zde sice hraje zásadní roli, ale není jen o tom, do protivníka vystřílet co nejvíce nábojů v co nejkratším čase z prvního kvéru, co se zrovna namane.

Úspěšnost v boji se odvíjí od mnoha věci – za prvé od vašich SPECIAL statistik, za druhé od dovedností, za třetí od kvality zbraně Fallout 3 (PC)apod. Je tedy jasné, že hráč specializující se na vědu a mluvení nebude mít valný úspěch s rezavým rotačákem v ruce, na druhou stranu se z mnoha soubojů bude umět vykecat.

Zásadní úlohu v boji má V.A.T.S., což je převedení tahových soubojů do realtimu. Kdykoliv v boji lze hru zastavit, kamera zazoomuje na nejbližšího protivníka (ale lze se mezi nimi přepínat) a jeho postava se rozdělí na zóny (hlava, hrudník, ruce, zbraň, ...) a vypočítá se pravděpodobnost zásahu.

V závislosti na množství vašich akčních bodů (odvíjí se hlavně od obratnosti, ale lze je různě doplňovat i během boje) lze několikrát vypálit na vámi zvolená místa a uštědřit zmetkovi pořádní políček, až mu hlava uletí, poranit mu nohu, aby za vámi nemohl tak rychle běžet, či mu vystřelit zbraň z ruky.

Po opětovném odpauzování se hra zpomalí a kamera vám efektně Fallout 3 (PC)ukáže následky. Ustřelené nohy či hlavy letící několik metrů daleko jsou zde na denním pořádku a přestože to může být po čase nuda, pořád mě bavilo to sledovat.

Nyní něco o tom, jak Fallout 3 vlastně vypadá. Jak už bylo dlouho předem oznámeno, použila Bethesda engine z megahitu The Elder Scrolls 4: Oblivion, což mnozí hráči nemohli přenést přes srdce, částečně oprávněně, ale ve výsledku jsem spokojen.

Pohled z vlastních očí umožní správně nasát tu pravou atmosféru a do detailu vychutnat krásy okolního světa. K dispozici je sice možnost přepnout se do pohledu třetí osoby, ale za celou hru jsem to neměl potřebu vůbec použít a hlavně je postavička hlavního hrdiny opravdu úděsně rozanimována.

Veškeré postavy a nepřátelé jsou vymodelovány na jedničku, jen jejich mimika v rozhovorech dost hapruje. O parádním designu herního světa jsem psal výše a totéž mohu říci i o městech. Výtku bych měl snad jen k méně kvalitním interiérům a také klasicky Oblivionovskému otravnému loadování i sebemenších místností.

Dobrou zprávou určitě je i malá hardwarová náročnost. Hru si zahraje na vyšší detaily opravdu skoro každý a na alespoň trošku slušnější sestavě není problém hrát na maximální detaily včetně náročného anti-aliasingu. Velká pochvala patří také jak za rychlý quicksave, tak hlavně za prakticky okamžitý load.

Co mě ale zklamalo už trochu víc, jen zpracování a design inventáře a všech dalších podobných obrazovek. Vše se děje pomocí známého Pip-Boye, kterého má hlavní hrdina přidělaného k levé ruce. Vše je tedy zobrazováno v jakémsi malém počítači a někam se proklikat je kolikrát o nervy. Inventář je sice rozdělen do čtyř kategorií, ale Fallout 3 (PC)i tak jsou všude pouze seznamy věcí řazených podle abecedy. Klasický interface z původních Falloutů byl mnohem přívětivější.

Fallout 3 je moc povedený titul, který skutečně ční nad ostatními podzimními hity. Je řemeslně dobře proveden a navíc nabízí i hutnou dávku atmosféry, která se jen těžko popisuje, ale kterou je radost zažít.

Ocitnete se v úplně jiném, skvěle promyšleném světě, kde můžete strávit padesát hodin, aniž byste se začali nudit. Možná vás nepotěší poněkud sterilnější dialogy a povětšinou chybějící černý humor, ale i tak je Fallout 3 nejen skvělým herním zážitkem, ale i inspirujícím počinem.

Možná se na to přemýšlení dáte tentokrát více, protože je příběh pojat o poznání vážněji. Jsou to sice určité nuance od legendárních předchůdců, ovšem nic, co by Fallout 3 diskvalifikovalo jako jejich následovníka. Pravda, můžeme připustit, že občas ze hry jakoby vykoukne Oblivion, jsou to ale jen záblesky a spíše platí, že kdo ho tam bude chtít vidět, uvidí ho tam, a kdo ne, ani si na něj nevzpomene. Fallout 3 (PC)

Každopádně je nutno říct, že Fallout 3 je jednou z těch her, které by si měl opravdový hráč bezpodmínečně zahrát. Proto za sebe uděluji 90%.

Fallout 3 je rozhodně povedená hra. Čekal jsem na něj několik let, mezitím párkrát dohrál předchozí dva díly (Tactics nepočítám) a hltal každou novou informaci od vývojářů.

Ve výsledků jsem dostal víceméně to, co jsem očekával. Fallout 3 je parádní RPG s větším důrazem na akci, skvěle nadesignovaným herním světem, spoustou poutavých úkolů s možností je řešit více způsoby a ve výčtu kladů bych mohl ještě pokračovat. Na druhou stranu jsou tu ale i zápory v podobě mizerného zpracování inventáře, méně kvalitních dialogů s nic moc mimikou NPC nebo třeba pro mě nepochopitelnou nemožností pokračovat ve hře po dokončení hlavní linie a vrácení se k rozdělaným questům a dalšímu prozkoumávání jako ve Falloutu 2.

I tak pro mě bylo dohrání Fallout 3 skvělým zážitkem a doporučuji ho všem hráčům, ať už staré díly hráli nebo ne. Moje hodnocení je 80%.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

88 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 2354 čtenářů



Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.