Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejočekávanější RPG roku 2005

  12:00aktualizováno  10. února 5:50
Minulý rok nás co do kvantity RPGček nehorázně zklamal a ani ta kvalita nebyla kdovíjaká. S příchodem nového letopočtu se však blýská na lepší časy. Co byste řekli na potenciálně skvělé tituly The Witcher, Dungeon Siege 2 či Knights of the Old Republic 2?

Rok 2004 byl na role playing hry jedním z nejchudších v dlouhé herní historii. Skutečně, takové sucho jsme tu neměli již opravdu dlouho a přitom žánry akcí a strategií jenom kvetly. Kvalitních RPGček se ale urodilo ještě méně než pověstného šafránu. Na počátku roku to byl povedený Diablo klon Sacred a konec 2004ky uzavíral velice povedený, žel však značně zabugovaný, kousek Vampire: The Masquerade - Bloodlines. Mezi těmito dvěma milníky se našla ještě nějaká ta, v dlouhodobějším horizontu bezvýznamná, výplň v podobě Beyond Divinity či Blade and Sword. Ovšem v roce 2005 se blýská na lepší časy, chystá se na nás totiž hned několik velezajímavých RPG, která si představíme na následujících řádcích.

Dungeon Lords
Výrobce: Heuristic Park | Vydavatel: Dreamcatcher | Datum vydání: duben 2005 | Homepage
BonusWeb píše:
Preview
Stáhněte si:
Screenshoty
Video
Příslib:
Rozsáhlý svět
Akční souboje
Rozvoj postavy

Obavy:
Zmatené ovládání
                   

Zkušenějším hráčům D.W. Bradleyho dozajista není nutné představovat, ovšem mladší pařani by tvůrce několika posledních a velmi opěvovaných dílů Wizardry nemuseli znát, takže jim rozšiřme obzory konstatováním, že jde o jednoho z největších matadorů na RPG scéně, který se do srdcí hráčů naposledy zapsal v roce 2000 dílem Wizards and Warriors a od té doby pracuje na velice ambiciózním projektu Dungeon Lords. Ten kombinuje prvky staré školy a dynamikou nynějších RPG. Rozsáhlý, legendami opředený, fantasy svět vzniká již několik let a Bradley nám slibuje, že půjde o jeden z nejvíce koherentních systémů poslední doby. Četná NPC si budou žít vlastní život a přitom nám ještě nabízet hromadu vedlejších questů, k nimž si z hlavní a nutno dodat, nepříliš originální dějové linie, budeme moci kdykoliv odskočit. Dungeons Lords by s trochou nadsázky šlo považovat za offline MMORPG, i když je pravdou, že se s ním dostaneme i na síť a to pak teprve bude ta pravá zábava. Co se týče vývoje charakterů – dočkáme se mnoha ras a povolání rozvinutelných do ještě většího množství směrů. V názvu hrají prim dungeony a nejinak tomu bude i v samotné hře. Řádnému kobkaření se zde totiž ani omylem nevyhneme. Právě v dungeonech nalezneme spousty hodnotných pokladů, jak peněžitých, tak náležitě hmotných, ovšem musíme počítat i s tím, že je nedostaneme zadarmo. V zatuchlých a lety nevětraných místnostech narazíme na skutečně houževnaté protivníky, ale i pasti a dokonce hádanky. Čím těžší nepřítel, tím byste měli být radši, jelikož vypořádávání se s monstry bude patřit k vrcholům hry a celkem výrazně připomene různé akční kousky. Na tahy se zde opravdu hrát nebude – svou postavičku ovládnete realtimovou formou, přičemž každá akce vedená přes klávesnici či myš vyvolá briskní reakci na monitoru. Souboje tak dají prostor i šikovným a obratným prstíkům, nejen statistickým údajům. Už se těšíme, jak budeme zanedlouho cepovat svoji postavičku a sbírat cenné artefakty!

Dungeon Lords Dungeon Lords Dungeon Lords

Dungeon Siege 2
Výrobce: Gas Powered Games | Vydavatel: Microsoft Games | Datum vydání: březen 2005 | Homepage
BonusWeb píše:
Preview
Stáhněte si:
Screenshoty
Video
Příslib:
Rozvětvený strom dovedností
Rozsáhlé možnosti v tvorbě party

Obavy:
Stereotypní hratelnost
                   

První díl Dungeon Siege od renomovaného designéra Chrise Taylora zaznamenal značný úspěch, přestože podle mnohých až příliš brzy zabředl do bahna stereotypu. Ovšem, když se v dnešní době někomu povede vytvořit alespoň trochu solidní klon Diabla, má návrat vložených investic v podstatě zaručen. Ovšem Taylor se nechce spokojit jen s dobrou hrou, on chce přímo špičkovou a právě takovou by měl být druhý díl Dungeon Siege. Země Aranna opět nebude sužována otravnými loadignovými obrazovkami, ale trápí jí mnohem prozaičtější problém – krutovláda knížete Valdise, jenž se v probíhající a zpustošující občanské válce snaží nastolit proces sjednocování všemi možnými prostředky. Tím samozřejmě trpí civilní obyvatelstvo, a tak je třeba Valdisovi v roli neohrožených hrdinů zatrhnout tipec. Rozhodnutí, zda si vybudujete partu až šesti charakterů nebo se stylizujete do role osamoceného vlka, je jen na vás. V druhém případě budete mít situaci značně stíženou, ale zase si třeba oblíbíte nelidské pomocníky, jimž přezdíváme zvířátka, přestože se ne všichni rekrutují z tábora fauny, ale jde třeba i elementály apod. Zvířátka prochází mnoha etapami života a v každé z nich je můžete nějakým způsobem ovlivnit. Půjde prý především o krmení nejrůznějšími pro tyto účely určenými magickými předměty, jejichž funkce se pak u svěřenců odrazí v jejich chování a schopnostech. Plně vycvičená zvířátka si osvojí několik zcela unikátních úderů, zčásti odvozených od „krmení“ a zčásti z jejich přírodní nátury. Lidští pomocníci se dočkají mnohem rozvětvenějšího dovednostního stromu, který má za úkol zmírnit přílišnou linearitu hry a zároveň zvýšit aspekt replayability. Těšíme se i na speciální schopnosti zvané síly, jež jsou na vyšších stupních schopny zvrátit i zdánlivě prohrané souboje. Příběh nám nabídne mnoho zvratů a rozdíl mezi dobrem a zlem nemá být tak jednoznačný jako minule.

Dungeon Siege 2 Dungeon Siege 2 Dungeon Siege 2

Guild Wars
Výrobce: ArenaNet | Vydavatel: NCSoft | Datum vydání: květen 2005 | Homepage
BonusWeb píše:
Preview
Stáhněte si:
Screenshoty
Video
Příslib:
Hratelnost Diabla
Bez měsíčních poplatků
Trvanlivost

Obavy:
Budou se tvůrci o svět dostatečně starat?
                   

Diablo hrané přes Battle.net – to je droga, jíž si šlehl snad každý z nás. Na někoho po čase přestala působit, jiný se ze závislosti úspěšně vyhrabal a ta největší skupina si jí dopřává dodnes. Blizzard se k vytvoření pokračování nějak nemá, a tak se část jeho zaměstnanců odtrhla a sjednotila pod názvem Arenanet. Nyní chtějí vytvořit mix právě z Diabla a žánru MMORPG. Půjde o akční RPG hrané výhradně přes internet na speciálně spravovaných serverech, kde se budeme setkávat s tisícovkami lidí a společně nebo klidně i sólo plnit četné úkoly v rozsáhlém fantasy světě. Jelikož už proběhlo několik betatestovacích eventů, v nichž jsme samozřejmě nemohli chybět, připravili jsme pro vás letmé dojmy. Na počátku hry je třeba si jednoduše vytvořit postavu tím, že navolíte primární a sekundární povolání. Je zde na výběr pěkná šestice, která pokryje prakticky celou škálu. Jde o hraničáře, nekromanta, válečníka, mnicha, elementalistu a mesmera. Tyto profese se neliší jen v počátečních statistikách, jež je možné ještě trochu poupravit, a to prosím libovolně – bodíky se totiž dají přelévat z jedné vlastnosti na druhou. Ovšem mnohem zajímavější jsou kompletně rozličné schopnosti či kouzla, chcete-li. Každé povolání jich v základní verzi obsáhne celých 75 a další budou podle slov autorů přibývat. Nemá cenu je tu nějak obšírně rozebírat, jde prostě o klasické fantasy záležitosti, jaké bychom od daných povolání zhruba čekali. Mnohem důležitější je, že jejich účinky jsou na hru skutečně fatální a kdo se jich nenaučí využívat, nemá šanci přežít. Ptáte se, jak se Guild Wars vůbec hrají? Počítejme s tím, že jste zkoušeli klenoty ze série Diablo a omezme se na konstatování, že se od ní GW moc neliší, tedy alespoň na první pohled ne. Ovládáte jednu postavičku, s níž pohybujete buď klikáním myši na různá místa, na něž se tato vydá a útočíte rovněž prostřednictvím tohoto hlodavce nebo ji můžete řídit pomocí kláves WSAD a útoky provádíte mezerníkem. Vše, včetně interface, je příjemně jednoduché a postupem času jste zasvěceni do hry tak, že se klidně můžete přidat k nějaké té gildě, které tvoří osu hry. Spolky se vydávají plnit speciální questy nebo bojují dokonce proti sobě. Nejlepší na tom všem je, že nebude třeba platit měsíční poplatky!

Guild Wars Guild Wars Guild Wars

Jade Empire
Výrobce: BioWare | Vydavatel: Microsoft Games | Datum vydání: konec 2005 (pro PC) | Homepage
BonusWeb píše:
Preview
Stáhněte si:
Screenshoty
Video
Příslib:
Originální prostředí
Souboje s bossy
Rozličné bojové styly

Obavy:
Přílišná akčnost
                   

Někteří z vás se možná podiví nad tím, proč jsme do našeho výčtu zařadili konzolové Jade Empire, ale máme k tomu velmi dobrý důvod – vývojáři z BioWare totiž již potvrdili, že by hru rádi převedli i na PC, což je pro nás jedině dobře. Podle prvních dojmů zahraničních novinářů z X-BOX verze totiž jde o titul se špičkovým potenciál. Už samotné prostředí staré Číny, v němž se Jade Empire odehrává, na sebe strhává slušnou pozornost. Navíc se dočkáme originálního příběhu vyprávěného prostřednictvím více jak 400.000 slov. Ušetřeni prý nezůstaneme ani vtipným pasážím. Na počátku si vybereme jednu ze šestice předdefinovaných postav a bude jen na nás, jak jí rozvineme. Velký důraz bude kladen na takzvané styly. Těch je spousta – například ty využívající zbraně, beze zbraní, využívající magii či třeba transformační atd. Nejdůležitějším taktickým prvkem v soubojích tak je, jaký bojový styl na jaké protivníky zvolíte. Tak například na stáda slabých monster se hodí magický ledový déšť, naopak klíčového bosse přemůžete spíše obratným zacházením s bojovým uměním nebo přeměnou v silného ohnivého elementála. Příjemné je, že hned od počátku dostaneme vlastní domek, jenž si můžeme dekorovat dle svého gusta. Když přemůžete nějakého démona, obdržíte cennou trofej, kterou si dozajista hned vystavíte na čestnou vitrínku. Mezi jednotlivými lokacemi se přepravujete jakousi vzducholodí, na jejíž palubě čas od času narazíte na minihru po vzoru Ebon Hawku z Knights of the Old Republic, takže občas budete například muset kanóny zneškodnit dotírající nepřátele. Bojujete sami za sebe, tudíž se netěšte na komandování celé družiny. Někdy dostanete jen počítačem ovládaného pomocníka, kterému lze předurčit chování. Grafický design hry je podle obrázků hodně nápaditý

Jade Empire Jade Empire Jade Empire

Star Wars: Knights of the Old Republic 2: Sith Lords
Výrobce: Obsidian Entertainmet | Vydavatel: LucasArts | Datum vydání: únor 2005 | Homepage
BonusWeb píše:
Preview
Stáhněte si:
Screenshoty
Video
Příslib:
Skvělý příběh
Volba mezi dobrem a zlem
Nové postavy

Obavy:
Málo původních myšlenek
                   

Pod dlouhým a krkolomným názvem se neskrývá nic menšího než regulérní pokračování nejlepšího RPG a jedné z vůbec nejkvalitnějších her roku 2003. Na vývojářskou stolici namísto BioWare usedli hoši z Obsidian Entertainment, kteří stojí za mnoha skvělými kusy ještě pod značkou Black Isle. Příběh s pětiletým odstupem navazuje na události předchozího dílu, s jehož hlavními aktéry se však již nesetkáme. Vesmír musí čelit nové hrozbě, ovšem řád nejsilnějších obránců Jedi se nachází v troskách. Existuje již jen několik posledních rytířů a hlavní postava hry k nim patří. Jde ale o odpadlíka, který už před časem dal světelnému meči vale a vydal se na dráhu námezdního žoldáka. Když je tedy coby poslední naděje povolán zpět, musí se všechny již jednou nabyté dovednosti naučit znova. A začíná se pěkně zostra – útokem na nemocniční zařízení na planetě Peragus. Podíváme se samozřejmě i do jiných končin univerza – za zmínku stojí zpustošený Dantooine, vzpurný Onderon či třeba pro potřeby hry vymyšlený Dxun. Ve všech těchto lokacích se bude rozvíjet temný a intenzivní příběh, v jehož centru s volbou světlé či temné strany síly stanete. Opět bychom měli narazit na celkem devět hratelných charakterů, přičemž jediným navrátilcem z prvního dílu je nepříliš hovorný robůtek T3-M4. Na staré známé, včetně Darth Revana, však bude možné ve hře narazit a my jsme velmi zvědaví, jakou roli si zahrají. Tentokrát by již tři v partě fungující Jediové neměli znamenat ultimativní kombinaci, autoři chtějí vytvořit prostor i pro typy postav, jež byly v prvním díle, z důvodu horšího vyvážení, neprávem upozadněné. X-BOX verze hry se nedávno objevila na pultech obchodů a nadšené reakce hráčů hovoří o vylepšeném soubojovém systému, velkému množství schopností i sil a v neposlední řadě skvělé hratelnosti. Nejen kvůli tomu jdou celková hodnocení v recenzích hodně zřídka pod 90%. A taková perlička na závěr: podle všeho se již pracuje na třetím dílu, který přinese radikální vylepšení, například fungl nový engine.

Sith Lords Sith Lords Sith Lords

The Witcher
Výrobce: CD Projekt RED| Vydavatel: CD Projekt | Datum vydání: červen 2005 | Homepage
BonusWeb píše:
Preview
Stáhněte si:
Screenshoty
Video
Příslib:
Originální fantasy svět
Soubojová komba
Atraktivní lokace

Obavy:
̈Nezkušenost autorů
                   

Polský spisovatel Andrzej Sapkowski se díky svým románům pojednávajícím o Zaklínači stal evropskou legendou ve fantasy oblasti a není divu, že se jeho dílo dostalo nejen na televizní obrazovky v podobě nevalného seriálu, ale chystá se zaútočit i v herní podobě. A jaký jiný žánr než RPG si pro tento účel vybrat, že? V Severní Říši rozhodně nepanuje klid, jak by se na první pohled mohlo zdát. Lidé na severu vedou válku proti elfům, z jihu dotírají temné Nilfgaardovy armády a v ulicích se pohybují monstra, která si se smrtí již dávno podala ruce. V těchto těžkých dobách hledají všichni hrdinu, který by do země zase vrátil mír. A kupodivu ho najdou v podobě zaklínače Geralta, který se vydá napříč říší, aby zřídil pořádek – vyzbrojen mečem a magií. The Witcher od polského studia CD Projekt bude podle slov autorů klasickým akčním RPG, jež hodně vsází na realtime boje. Myší se pohybujeme po rozsáhlém fantasy světě, vedeme rozhovory a dostáváme questy, které díky nelineárnímu příběhu můžeme plnit rozličnými způsoby. K dispozici bude hned několik bojových stylů, jejichž prvky budeme moci kombinovat v útočné či obranné kreace. Příběh nás zavede na spoustu zajímavých, živých a barevných míst jako je třeba pevnost zaklínačů Kaer Morhen, velká města Vyzime a Mayene nebo starý královský zámek v Temerianu. Epický děj přitom bude rozdělen do pěti rozsáhlých aktů, které zhruba po čtyřiceti hodinách hraní vyústí grandiózním finále. Zajímavostí je dynamické střídání dne a noci, podle něhož se chovají NPC postavy a vy si musíte dát pozor na to, které questy mají být splněny v jakou denní dobu. O vynikající grafické zpracování se stará Aurora engine použitý například v Neverwinter Nights či Knights of the Old Republic. Dokáže vykreslit detailní svět se spoustou efektů, mezi něž patří i zvířený prach ve vzduchu. Jako jedno z prvních RPG využije The Witcher síly fyzikálního enginu, což by mělo mít i hratelnostní opodstatnění. Snad tento ambiciózní titul dokáží nezkušení vývojáři dotáhnout k dobrému konci, byla by škoda, kdyby tak velký potenciál přišel nazmar.

The Witcher The Witcher The Witcher

Tak a jsme na konci. Myslím, že RPG nadílka na tento rok je více než bohatá a kvalitní, zvláště, vezmeme-li v potaz, že se dost možná objeví ještě nějaký ten nečekaný hit. Spekuluje se třeba o vydání The Elder Scrolls IV: Oblivion, ale my tomu popravdě moc nevěříme, jde jednoduše o moc velký projekt, stejně jako Fallout 3, na kterém pracuje stejné firma jako na Oblivionu a nedávno se její zástupci nechali slyšet, že na pokračování postapokalyptické série se začne pořádně pracovat právě až po dokončení TES IV.
Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.



Najdete na iDNES.cz