Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Český vývojář: Potřebujeme miliony stažení, nemusíme vydělávat hned

aktualizováno 
Česko-slovenské studio Alda Games v lednu vydalo výbornou mobilní strategickou hru Defend Your Life! „Největší příležitost je nyní v MMO hrách, které se stěhují z webu do mobilů,“ říká ředitel firmy Aleš Kříž, který na titulu Defend Your Life! pracoval také jako game designer.

Defend Your Life! | foto: Bonusweb.cz

Před rokem a půl jste řekli, že obchodní model hraní zdarma je pro vás nutnost. Váš aktuální počin, strategie Defend Your Life!, je přitom zdarma a za celou dobu jsem neměl pocit, že si musím něco koupit. Na čem chcete vydělávat, respektive nebojíte se, že se vám váš férový přístup vymstí?
Naše myšlenka je taková, že nemusíme vydělat na první velké hře, ale musíme vydělávat v dlouhodobém horizontu. Pro nás je teď prioritou udělat hru, která bude mít stahovanost v milionech. Pokud tohle dokážeme, peníze už přijdou samy.

Aleš Kříž, ředitel Alda Games

Aleš Kříž, ředitel Alda Games

Ekosystém her je hodně rozsáhlý. Jsou tady klasické AAA hry, hry pro konzole, hry, které se prodávají pouze přes digitální distribuci Steam, hry pro Facebook, mobilní hry nebo třeba i hry v prohlížeči. My se snažíme udělat hru co nejvíce přístupnou. Proto teď kromě mobilních platforem najdete Defend Your Life! i na Steam greenlight. Tam když uspějeme, rádi dáme do hry i nějaký další herní obsah, aby hráči nebyli ochuzeni. Snažíme se prostě hlavně o širokou základnu spokojených hráčů.

A i když v naší hře netlačíme na nákupy, jsme překvapeni, kolik českých hráčů nakonec tuto možnost využilo. Za to jim samozřejmě děkujeme. Jsme rádi, že se najdou i tací, kteří české hry podporují.

Jak se tvořila grafika

Jak se tvořila grafika

Na hře jste pracovali rok a půl. Co je největší výzva při tvorbě tower defense hry?
Pro nás to bylo asi zajistit, aby šla hra dobře na co nejvíce zařízeních. Každý telefon má různou velikost obrazovky, jiné rozlišení nebo jinak velkou RAM. Tím, že jsme vyvíjeli pro všechny hlavní platformy a nyní hra bojuje i na Steamu, je těch zařízení opravdu hodně.

Nejtěžší je, aby hra vypadala všude stejně, hráč nepoznal kompresi grafiky, ale aby zároveň nezabírala moc místa. Když si Defend Your Life! zahrajete na tabletu s retinou, tak teprve uvidíte, jak je grafika opravdu propracovaná. To je potom radost nejen hru hrát, ale i vyvíjet.

Alda Games

Studio Alda Games (homepage) zatím vydalo dvě logické hry, variaci na tamagoči a strategii.

Pro Bonusweb připravilo také seriál "Jak se dělá hra", který nahlíží do kuchyně vývojářů a přibližuje jednotlivé etapy vývoje.

Vydané epizody:
1. Chodíme do práce a platíme hypotéky jako ostatní
2. Nesmyslné nápady zkrotí herní návrh 
3. Jak vzniká grafika? Kousek reality je v každé hře
4. Sednout a programovat
5. Testování není nikdy dost. Podceňte ho a shoříte jako papír
6. Bez marketingu skončíte v prodejním pekle

Defend Your Life!

Defend Your Life!

Sýrový svět

Sýrový svět

Zachraň šneka

Zachraň šneka

Na starších obrázcích z Defend Your Life! vidím vlevo dole velkou injekci, ve finální verzi nic takového není. O co šlo? Jaké nápady jste nakonec nerealizovali, případně se ukázaly během vývoje jako slepá ulička?
Injekce původně zobrazovala, jak daleko v daném levelu se hráč nachází. Byly tam zobrazeny také těžší vlny nepřátel. Hráč tak věděl, kdy se má připravit na větší nápor a kdy naopak třeba investovat do ekonomických prvků, jako je kyslíková budova nebo nákup zamčené plošinky. Při testování se ale ukázalo, že hráči ji vůbec nesledovali, a tak šla pryč.

Defend Your Life! - starší obrázek

Defend Your Life! - starší obrázek

Hru jsme obecně hodně testovali na hráčích. Podle toho jsme nakonec upravili spoustu věcí. Nejvíce jsme ladili obtížnost a délku všech kol. Jen zmíněná obtížnost se kompletně od začátku upravovala asi čtyřikrát. Ze začátku totiž byla hra nastavena hodně těžce, takže nevyhnutelně následovalo několik zjednodušení.

Přemýšleli jsme třeba i o myšlence, že by hra sama sledovala, jak je hráč zkušený. Podle toho by pak nastavila obtížnost tak, aby hráče co nejvíce bavila. Ideálně by totiž obtížnost hry měla být vyvážená. Nesmí být moc těžká, ale stále by měla být pro hráče výzvou. To je při jednom nastavení obtížnosti a tak širokém spektru hráčů nemožné.

Defend Your Life! - modelování grafiky

Defend Your Life! - modelování grafiky

Jak vás napadlo spojení tower defense hry a prostředí lidského těla?
Nápad lidského těla jsme měli v šuplíku už nějakou dobu. Nám všem se to téma moc líbí a chtěli jsme na to udělat rychle nějakou hru. Když jsme vymýšleli koncepty, představovali jsme si hru, kde všechno bude kopírovat přesně fungování lidského těla.

To se nakonec ukázalo tak těžké, že jsme zvolili téma tower defense, které je mé oblíbené. Myslím ale, že tohle téma by se dalo zpracovat dobře i do jiných žánrů, jako je například realtimová strategie.

Ačkoliv je hra velmi dobře přijata, zaznamenal jsem i pár ohlasů, že je to jen kopie Kingdom Rush. Co vy na to?
Všechny tower defense hry jsou si v důsledku hodně podobné, takže není proč se tomuto názoru divit. Je ale pravda, že z hlediska rozložení menu a uživatelského rozhraní jsme se u Kingdom Rush inspirovali. Kingdom Rush je výborná hra, moje oblíbená, u které jsem dohrál všechny díly.

Kingdom Rush: Frontiers

Kingdom Rush: Frontiers

Na druhou stranu, kdybych měl hru navrhovat znovu, už bych všechno udělal jinak. Třeba uživatelské rozhraní kolem budovy, které se nám v Kingdom Rush líbilo, vypadá sice pěkně, ale na mobilních telefonech zakryje celou budovu, a hráč tak nevidí její dosah.

Menu výběru levelů nemáme také zrovna nejlépe, protože intuitivně nenutí hráče, aby se vracel zpět ke starším úrovním. To se sice snažíme napravit třeba upozorněním před levelem, to ale většina hráčů nečte. Je to škoda, protože potom hra vypadá, že je krátká, ale ve skutečnosti to tak není, protože každý level má několik obtížností, které je možné dohrát.

Defend Your Life! - koncept

Defend Your Life! - koncept


Jak moc se během dvou let, během kterých jste vydali čtyři hry, změnil mobilní herní průmysl?
Mobilní herní trh se stále mění a velké herní firmy s tím musí počítat. Já vidím největší příležitost v MMO hrách (massive multiplayer on-line - poznámka redakce). Tam aktuálně dochází k tomu, že se webové prohlížečové hry (a také facebookové hry) stěhují na mobilní platformy.

Hry vydáváte na Android, iOS a Windows Phone. Vedete si na některé z platforem nejlépe, nebo je to hra od hry?
Záleží, co se zvolí za hodnotící kritérium. Nám celkově asi nejlépe funguje Android, který se hodně v poslední době zvedl.

Monument Valley

Monument Valley

Stačí se ale podívat na ostatní, hlavně zahraniční vývojáře, a vše je jinak. Ti mají zase největší příjmy z iOS (například Monument Valley - iTunes | Google Play). Je to opravdu hra od hry. Každý trh má navíc svá specifika i z hlediska monetizace hry.

Naznačíte, co máte v plánu dál?
Máme spoustu her v šuplíku, který teď otevřeme a probereme. Musíme ještě vybrat, co pro nás bude aktuálně nejvhodnější. Hodně práce dá také údržba už vydaných her.

Druhý tým aktuálně pracuje na logické hře Zachraň šneka 2, který vyjde přibližně do dvou měsíců. Taky je zde možnost, že se za čas pustíme do Defend your life 2. To bude záležet na tom, jak bude hra úspěšná.

Které hry vás v poslední době zaujaly?
Já aktuálně hraji Crossy Road (iTunes | Android). Hra má bezvadné ovládání, pěknou grafiku a je to stejně návykové jako Flappy Bird. Kdysi jsem hrál podobnou hru ještě v DOSu, myslím, že se jmenovala Frog, nebo Frogger. V podstatě je to jednoduchá myšlenka, vzít starou klasiku, udělat trendy grafiku, vymyslet ovládání i pro telefony.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.