Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

aktualizováno 
Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však doprovodila spousta nových informací včetně ukázek přímo z hraní. Co tedy od letošního dílu čekat?

Assassin’s Creed Origins vyvíjí tým studia Ubisoft Montreal pod vedením Ashrafa Ismaila, jenž měl na starosti i vývoj úspěšné čtyřky s podtitulem Black Flag. Pirátský díl před lety sklízel především chválu, pro sérii to však bylo na dlouho naposled.

Po nedoladěném dílu Unity následoval slabý Syndicate, na jehož prodejích už byla únava hráčů znát. Následovala roční pauza, kterou vyplnila mimo jiné trojice vyloženě nepovedených plošinovek i rozporuplně přijatý film. Naděje fanoušků se nyní upírají k chystanému Assassin’s Creed: Origins.

Assassin’s Creed: Origins
Assassin’s Creed: Origins

Assassin’s Creed: Origins

Příběh z časů královny Kleopatry i současnosti

Série Assassin’s Creed míří v Origins do starověkého Egypta, a jak název napovídá, příběh se bude točit kolem fiktivního založení asasínského bratrstva. Hlavním hrdinou hry a zakladatelem tajného spolku bude medžáj Bayek. Jak se zdá, Bayek bude patřit k zásadovějším, vážnějším hlavním protagonistům série. Medžáj je místní obdobou šerifa, prostí lidé proto k Bayekovi vzhlížejí a obracejí se k němu o pomoc.

Mnohé možná překvapí, že hra není zasazena do doby stavitelů pyramid, nýbrž do velmi pozdní etapy staroegyptských dějin, kdy Egyptu vládli králové z rodu Ptolemaiovců (323 – 30 př.n.l.). Jelikož autoři upřesnili také to, že ve hře uvidíme vzestup královny Kleopatry VII. (zmíněn byl rok 49 př.n.l.), dokážeme lépe odhadnout, čemu budeme ve hře vlastně čelit.

Tehdejší doba představovala velmi turbulentní období egyptských dějin, v němž silně pořečtěný Egypt bojoval o vlastní suverenitu s nezadržitelně se rozpínajícím Římem. Vzhledem k době zasazení je možné, že ve hře narazíme i na takové osobnosti, jakými byl Gaius Julius Caesar nebo Pompeius Magnus. V případě, že by autoři dějovou linku natáhli i do pozdějších let a závěru Kleopatřiny vlády, čekal by nás její románek s Markem Antoniem a osudná prohra u Actia s Octaviánem. Je však třeba zdůraznit, že kromě Kleopatry žádná ze zmíněných osobností potvrzena dosud nebyla.

Assassin’s Creed: Origins
Assassin’s Creed: Origins

Assassin’s Creed: Origins

Autoři zatím nejsou příliš sdílní ani ohledně moderní dějové linky, která má v Origins slavit velký návrat. Podle informací serveru GamesRadar by měla obsahovat nového hlavního protagonistu. Chybět ale nemají ani fanouškům důvěrně známé postavy jako Shaun, Rebecca nebo William Milles. Origins by neměla být v těchto pasážích zdaleka tak nudná, jako tomu bylo v posledních dílech, a hráč se má tentokrát vydávat na opravdové mise. Že by nás tedy čekalo něco podobného, co jsme viděli ve trojce?

Assassin’s Creed: Origins

Assassin’s Creed: Origins

Otevřený svět, jak se patří

Assassin’s Creed: Origins bude co do rozlohy ohromnou hrou. O hrách v otevřených světech se to říká velmi často, zde to ale platí dvojnásob. Mapa Egypta má totiž zhruba stejnou rozlohu jako celý Karibik z Assassin’s Creed IV: Black Flag. Jen si to představte.

Vrací se plavba na lodích, nově se budete moci potápět, kdekoliv se vám zlíbí. Ve vodě půjde i bojovat. Egypt ve hře nezastupují jen skaliska a písečné duny. Narazíte na rozlehlé oázy, nilské říční údolí, vesnice, pyramidy, chrámy a pohřebiště.

Hrobek má být ve hře asi dvacet a jejich prozkoumávání nabídne výrazně odlišný zážitek, než jaký na hráče čeká při projíždění egyptskou krajinou ve voze, na koni nebo na velbloudu. V hrobkách na vás nemají čekat hádanky jak vystřižené z Tomb Raidera, místo toho se tvůrci při jejich navrhování soustředili na zábavu plynoucí z průzkumu a lezení. Z jejich slov lze tedy usuzovat na přímočařejší, svižnější zážitek, který nabízely hry z Eziovy trilogie.

Assassin’s Creed: Origins
Assassin’s Creed: Origins

Assassin’s Creed: Origins

V Assassin’s Creed nesmí chybět samozřejmě ani města. Na dávnou minulost Egypta odkazuje starověká Memfida, metropolí a centrem egyptsko-řecké kultury bude přímořská Alexandrie. Čeká vás i mnoho druhů lokální fauny od lvů, hrochů, krokodýlů přes šakaly, ibisy, orly a mnoho dalších. Lov a výroba z jednotlivých surovin nebude samozřejmě chybět.

Autoři zdůrazňují, že obyvatelé Egypta mají mít ve hře vlastní denní režim a čas dne ovlivňuje svět kolem vás. Infiltrace na střežená místa tak může být snazší v noci, kdy vám pomůže i horší viditelnost. Na druhou stranu vás v nočních hodinách mohou přepadnout bandité. Nepřekvapí tedy, že po odemčení patřičné dovednosti budete moci čas posunout podle libosti. Jak to tak vypadá, autoři se zde inspirovali ve hrách jako Metal Gear Solid V nebo Zaklínač 3.

Assassin’s Creed: Origins
Assassin’s Creed: Origins

Assassin’s Creed: Origins

Ikonkám a minimapě odzvonilo

Velkou novinkou je odstranění minimapy a orlího „rentgenového“ zraku. Bayeka nyní místo toho doprovází orel Senu. Toho můžete kdykoliv vyslat, aby za vás prozkoumal okolí, označil nepřátele i důležitá místa skrývající kupříkladu cenné poklady. Funguje velmi podobně jako sova ve Far Cry: Primal nebo dron v Ghost Recon: Wildlands.

Pro tvůrčí tým bylo velmi důležité, aby hráč namísto otevírání mapy a běhání od jedné ikonky ke druhé tentokrát více objevoval na vlastní pěst. To dává smysl, nejen protože tuny ikonek po mapě byly v minulosti hojně kritizovaným nešvarem série, ale také z toho důvodu, že s opačným přístupem bodovala poslední Zelda.

Po herním světě jsou sice nadále rozmístěna vyvýšená místa, která po synchronizaci nabídnou pohled do nádherné krajiny kolem vás, jejich zdoláním si však primárně odemknete stanice pro rychlé cestování. Lokace, v níž dostanete zadán quest, má být indikována ikonkou na kompasu ve stylu Skyrimu, skutečné umístění však musíte objevit sami nebo s pomocí orla.

Assassin’s Creed: Origins
Assassin’s Creed: Origins

Assassin’s Creed: Origins

Questy můžete kdykoliv přerušit a vrátit se k nim později, jak jsme zvyklí ve hrách na hrdiny. Zatím vypadají poměrně slibně a demonstrované ukázky se nikterak nedržely zpátky při zobrazování kruté reality starověkého světa. Filmečky vypadají také hodně dobře, stejně jako celkové audiovizuální zpracování hry.

Grafika je na poměry her odehrávajících se v otevřeném světě vyloženě nádherná a vzhledem k blížícímu se datu vydání se snad nemusíme bát nějakého většího downgradu. Vše má být navíc propojeno bez nahrávacích obrazovek včetně potápění a plynulého přechodu do interiérů budov.

O hudbu se tentokrát postarala skladatelka Sarah Schachnerová, která spolupracovala na Black Flag s Brianem Tylerem a byla jednou z hlavních komponistek hudební složky Unity.

Assassin’s Creed: Origins
Assassin’s Creed: Origins

Assassin’s Creed: Origins

Další změny: souboje, ovládání a RPG prvky

Změn doznalo i ovládání. Autoři na ovladači odstranili tlačítko pro sprint a Bayek bude nyní zpomalovat pouze v závislosti na tom, v jaké poloze bude analogová páčka ovladače. Podobně jako v Zeldě i v Origins bude moci hráč na cokoliv – včetně každé skály – bez problémů vyšplhat, nebude ale přitom nějak omezen výdrží. Velkou roli bude hrát i oheň, kterým budete moci mimo jiné podpalovat lodě protivníků. Požár však půjde využít i jako prostředek k odlákání stráží. Hezkým detailem je i to, že plameny zanechají stopy na Bayekově oděvu.

Tou největší změnou oproti předchozím dílům je nový soubojový systém hry a na něj navázaná honba za stále lepšími kusy vybavení - lootem. Souboje v principu trochu připomínají Dark Souls. Máte vyhrazena dvě tlačítka pro silnější a rychlejší typ útoku. K obraně slouží štít a po odemknutí speciální dovednosti dokáže Bayek i parírovat. Nepřátelé na vás neútočí jeden po druhém, ale klidně i současně. Jejich síla závisí na úrovni, jejíž číslo vidíte nad každým protivníkem.

V Assassin’s Creed: Origins postupujete na další úrovně, odemykáte si nové schopnosti a postupně získáváte silnější kusy vybavení. Ty mají nejen různou sílu, ale také jednotlivé speciální výhody, jako to známe například z Diabla. Předchozí dva díly Assassin’s Creed s podobným systémem soubojů již lehce koketovaly, v Origins však narazíte na něco podobného, co známe z klasických her na hrdiny.

Fotogalerie

Assassin’s Creed tento přístup mění výrazným způsobem. Nepřátelé jsou potenciálně nebezpečnější, narazíte na regulérní souboje s bossy a alespoň po notnou část hry má vaše výbava a body investované do stromu dovedností určovat, jak budete vlastně hrát.

Zbraně nablízko se liší nejen statistikami, ale také dosahem. Na výběr bude široké spektrum sečných a bodných kousků. Během soubojů se vám bude postupně naplňovat ukazatel adrenalinu a po dosažení určité hodnoty budete moci provést speciální útok, který většinu nepřátel okamžitě vyřídí.

Upgradovat bude třeba i vaší skrytou čepel, která už nebude univerzálním smrtícím nástrojem, jímž usmrtíte každého protivníka na jedno rychlé bodnutí. To neznamená, že by to ve hře nešlo, budete však muset zbraň vylepšovat. Hodně užitečná je proto skutečnost, že před nenadálým útokem vidíte, kolik zdraví nepříteli uberete, případně zda jej váš útok zcela zneškodní.

To samé platí i pro střílení šípů ze třech typů luků. Na výběr máte standardní typ, druhý, který díky delšímu dostřelu a zoomu funguje jako odstřelovací puška, a třetí, říkejme mu brokovnicový, neboť jím budete moci vypálit pět šípů najednou. Po odemknutí patřičné dovednosti půjde vystřelený šíp i navádět, jak jsme viděli v E3 demu.

Strom dovedností má tři větve – hunter (lovec), warrior (bojovník) a seer (věštec). Je na vás, zda budete body dovedností investovat spíše do lukostřelby, boje nablízko nebo Bayekových schopností ovlivňovat okolí. Tím posledním se myslí kupříkladu přístup k lepšímu vybavení v obchodech nebo schopnost ochočit si divoká zvířata ve stylu Far Cry: Primal.

Assassin’s Creed: Origins

Assassin’s Creed: Origins

Při pohledu na některé dovednosti je však zřejmé, že většina hráčů bude jednotlivé větve kombinovat. Spousta ze schopností je totiž něčím, co považujeme v podobných hrách za automatické. Některé vám kupříkladu zpřístupňují možnost „zapůjčovat“ si dopravní prostředky ve stylu GTA, jiné vás naučí používat kouřové bomby, další umožní již zmíněné meditování do změny denní doby. Po investování dostatku bodů do jedné ze třech kategorií se vám odemkne master schopnost, do níž půjde body sypat dále.

Možnosti hráče a jeho arzenál jsou pro podobné typy her samozřejmě stěžejní. Kromě zmíněných zbraní je potvrzen návrat uspávacích šipek ze čtyřky, ohnivé bomby, pasti i jed. V ukázkách si bylo možné všimnout, že šípy půjdou i zapalovat. Nebude chybět lokální variace na explozivní barely, ani stacionární zbraně, jež půjde obrátit proti majitelům.

Z Far Cry přichází také možnost vypustit vězněné zvíře z klece a pak sledovat, jak páchá škody v řadách nepřátel. Hra bude mít blíže nespecifikované on-line prvky, nikoliv však multiplayer. Tipoval bych tedy něco na způsob denních eventů za speciální odměny.

Assassin’s Creed: Origins
Assassin's Creed Origins - E3 trailer

Assassin’s Creed: Origins

Máme se těšit, nebo bát?

Assassin’s Creed: Origins nepůsobí jako revoluční díl, který sérii přemění k nepoznání. To ale neznamená, že by se nakonec nemohlo jednat o jeden z vrcholů značky. Pokud se povede příběh, questy a hra se vyvaruje velkého množství chyb a nesmyslů plynoucích z neschopné umělé inteligence či stereotypní hratelnosti, může uspět tam, kde předchůdci selhali. Nicméně jsou namístě obavy ohledně přesycení některými prvky, které jsme od Ubisoftu viděli už mnohokrát.

Co se soubojů a plížení týče, hodně bude záviset na vybalancování herní ekonomiky, zbraní a dovedností. Ale zatím se zdá, že nový soubojový systém je jednoznačně posunem k lepšímu. To platí i pro větší důraz na skutečný průzkum namísto běhání od ikonky k ikonce.

Důvěru vzbuzuje i autorský tým stojící za Black Flag. Jeho šéf před lety ostatně avizoval, že Egypt by byl pro sérii jeho vysněnou destinací. Tak snad to letos vyjde.

Zdroje: Ubiblog, GameInformer, GamesRadar, VG247, IGN, GosuNoob




Nejčtenější

Starcraft 2 je ode dneška úplně zdarma

StarCraft II medic

Firma Blizzard dává zcela zdarma k dispozici jeden ze svých vůbec největších hitů. Žádný háček v tom nehledejte a...

Progamer napadl během hry svoji přítelkyni, kamera vše živě přenášela

League of Legends

Diváci herního utkání populárního čínského hráče hry League of Legends se nečekaně stali svědky domácího násilí, které...



TEST: Xbox One X je nejvýkonnější konzole na trhu a je to znát

Xbox One X

Nejvýkonnější konzole, říkali. Nativní 4K, HDR a stabilních 60 snímku za sekundu, snažili se ohromit. A ona je to...

RECENZE: Nový díl Need for Speed vyvolává úvahy o tuposti

Nedd for Speed: Payback

Akční závody Need for Speed: Payback jsou krásnou ukázkou, jak z kdysi masivně populární značky udělat naprostou...

Herní hitparáda. Písně z her, na které se nezapomíná

The Andrew Sisters

Chytlavá hudební skladba patří k osvědčeným způsobům, jak se dostat hráčům pod kůži. Ať už doprovází intro, závěrečné...

Další z rubriky

Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Star Wars Battlefront II

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky...

Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Super Mario Odyssey

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě...

Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Nedd for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.