Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejočekávanější online hry roku 2003

  12:00
Na zájemce o MMORPG čeká tento rok více titulů, než je uvedených dvanáct kusů, ovšem přehledný seznam poslouží k rychlé orientaci a výběru odpovídající hry. Každá přináší něco nového - která se ale stane vítězem roku 2003?

Abeceda online her 2003
A Tale in the Desert
Ballerium
City of Heroes
Dragon Empires
EVE
Everquest 2
Horizons
Middle-Earth
Myst Online
Shadowbane
Star Wars Galaxies
World of Warcraft

Přerod minulého roku byl pro většinu firem vyrábějící klasické MMORPG bolestný, návrháři totiž poznali kočičí zlato online her - navzdory úsilí, snaze a nápadům se většina zvrhla v polopatickou akční záležitost a cílová skupina se i přes snahu o přilákání širokého spektra věku a vzdělání skládala ze samých hard-core hráčů s velkým množstvím času. Vyprávěcí prvky zakopávaly o nemožnost vytvoření příběhového motoru, který by vezl všechny hráče najednou a dokázal být stejně zajímavý pro nováčka jako pokročilého, ale zde se podařilo hrstce analytiků, návrhářů a filozofů sepsat první zákonitosti skriptování online světů, kde bylo jasně řečeno, že jakákoliv linearita známá z offline her jen zpomaluje vývoj herního světa. Designová selhání a nezadržitelná stagnace výdělků online her EA (oproti 2001 změna k dobrému o pouhých 300 000 USD) ukázaly cestu konceptům Earth&Beyond, (v březnu v ČR), Star Wars Galaxies a desítkám nezávislých projektů nebo inovátorských her. Větší diferenciace přišla v nahlížení na koncové uživatele - už nejsou anonymní masou, která přijde-koupí-hraje, ale jednotlivými skupinami zaměřenými na rozdílný styl zábavy - koneckonců The Sims Online je dobrým příkladem, ačkoliv finančně si nevede příliš dobře (sto tisíc prodaných kopií na osmdesát tisíc registrovaných uživatelů). Vyčerpanost RPG je vidět v rodících se strategických a adventurních projektech. A samozřejmě, byli jsme svědky vpádu konzolí současné generace do byznysu. Rok 2002 zdaleka neznamenal dospělost online her, namísto v něm návrháři osahali možnosti, stanovili pravidla a připravili se na dalších 365 dní.

Earth&Beyond Dark Age of Camelot: Shrouded Isles Anarchy Online

A Tale in the Desert

Bez krve a bez násilí? Jde to!

Do egyptské historie zasazená pacifistická hra je i v rámci svého typu výjimkou, drtivě se lišící od všech ostatních online her - neobsahuje akční prvky ve smyslu bojování. Hráč se stává egyptským úředníkem s cílem rozšířit své impérium dílen a dolů, a tím vydělat peníze na stavbu monumentálního mementa své existence. Důstojnost jeho života v Egyptě podtrhuje získávání co nejvyššího ocenění v sedmi vlastnostech: vůdcovství, myšlení, atletika, architektura, pobožnost, řešení konfliktů a umění. Jde tedy o obdobu RPG prvků, s tím rozdílem, že úspěch nepřijde sám od sebe, ale je závislý na hodnocení ostatních hráčů a plnění obtížných testů. Krásně vymyšlený ohňostroj vybojuje svému strůjci hráčské hodnocení v uměleckém směru a po vítězství v karetní hře zase získá ocenění v konfliktních situacích. Herní svět je proto velmi interaktivní (chyťte si své hovnivály a pěstujte z nich nejlepšího běžce) a programový kód je jednoduše přístupný zásahům z programátorské strany. "Každá dobrá hra má příběh, který se rozvíjí, má začátek a konec. Naše hra jednou skončí," říkají návrháři a dodávají, že trvání jedné partie může být libovolně dlouhé - třeba i několik let. Měsíc hraní stojí 13,95, komerční premiéry se dočkáme 15. února.

A Tale in the Desert A Tale in the Desert A Tale in the Desert

INFO: oficiální stránka - novinka - screenshoty

Ballerium

Sen mnoha stratégů se splní: konečně proti lidské inteligenci!

Izraelské studio Majorem možná trefilo hřebík na hlavičku, když připravilo online strategii z fantastického jinoplanetného prostředí. Nedávná finanční injekce ze strany anglických distributorů pomohla projektu v závěrečné fázi a již nyní je vidět, že půjde o barevný a veskrze zábavný hybrid Warlords a Warcraft. Hráč jako příslušník jedné ze sedmi ras buduje svojí říši a stará se o ekonomiku tak, aby byli obyvatelé království spokojeni. Jakmile totiž nebude něčeho dostávat, vojáci a hrdinové sbalí svých pět švestek a odejdou někam jinam - ano, podstatnou část Balleria tvoří snaha o uspokojení žoldáků. Navíc je potřeba zajistit přísun tekutiny Fuzzz, která zajišťuje ballerijancům věčné mládí - pakliže jí nepijí, zestárnou a zemřou. Ve chvíli, kdy se hráč odloguje, zůstane jeho říše "zašedlá," ale přitom funkční a bude považováno za neetické na takové bezprizorní země útočit. Herní krajina bude nekonečná:"Dojdete na konec svého života dřív, než na konec světa v Balleriu," tvrdí vývojáři na svých stránkách. Důvodem je existence všech hráčů na jedné a téže mapě, která se tedy musí přizpůsobovat množství, aby za chvíli nebyla hlava na hlavě.

Ballerium Ballerium Ballerium

INFO: oficiální stránka - interview - screenshoty

City of Heroes

Příběhová vejce těsně před vyklubáním?

Nebojte se Supermana a Batmana, jsou to vaši přátelé, i když vypadají jako postavy z hororu. Právě kvůli lásce ke komiksovým postavám vzniklo město Paragon obývané armádami superhrdinů-hráčů, kteří se snaží dobýt prestižní postavení získáváním přízně běžných občanů. Na výběr je sedm "typů" hrdinů podle původu vzniku (mutant, hračička, mystik, nadčlověk atp) a přes čtyřicet supervlastností, které se navzájem ovlivňují a není těžké mezi nimi najít jedinečnou konfiguraci pro osobitého superhrdinu. NPCčka zadávají úkoly, časem se borci propracují až ke kanceláři, bankovnímu účtu a organizaci spojenců, se kterými brání spravedlnost - jako X-Men nebo Fantastic Four. Propracovaný systém generování questů zaručuje unikátnost každého. Na vývoji se podílí Richard Garriot: "Ultima Online byla hrou první generace MMORPG, kterým se říká 'pískoviště,' protože si v nich hráči mohou dělat co chtějí a nejsou příliš spoutáni. City of Heroes bude ve vyprávění příběhu druhou generací."

City of Heroes City of Heroes City of Heroes

INFO: oficiální stránka - preview - novinka - screenshoty

Dragon Empires

Spisovatelovo zasnoubení s grafickou krásou brutality.

Známý spisovatel Piers Anthony navrhl Dragon Empires, svět, kde se výhrou stává jedno z padesáti měst a vítězem jeden z nekonečně mnoha hráčských klanů. Po obsazení města hráči určí daně, zákony a spolupráci s ostatními městy. Teprve příchod nepřátelské armády, pochopitelně složené z jiných hráčů, znamená konec osobní prosperity a nutnost bránit město v jednom z předem stanovených termínů. Na korektnost bitev a rovnováhu klanů dohlíží moudří byrokratičtí draci (tedy vlastně vývojáři), u kterých se každá bitva musí zaregistrovat a schválit. Podrobnosti se dozvíte v rozsáhlém preview, z nedávných změn stojí za pozornost zlepšení RSSTech enginu, který se bude plynule hýbat na konfiguraci P3-800Mhz/GeForce 3.

Dragon Empires Dragon Empires Dragon Empires

INFO: oficiální stránka - preview - novinka - screenshoty - trailer

EVE: The Second Genesis

Poletíte tam, kam se jen nemnoho her vydalo předtím.

Vesmírný simulátor E.V.E. se na scéně vyskytuje také již několik let a jak se zdá, konečně se ze stylového guláše dostal na cestu onlinovky. Společnost Simon&Schuster tlačí islandské studio CCP k datu vydání v první polovině tohoto roku a není to planá snaha - páté kolo betatestu nedávno ověřilo funkčnost enginu, newtonovské fyziky (ve vesmírných hrách extrémně důležitý aspekt) a samotné náplně, která se dá popsat jako příběhový Frontier čerpající také z rychlé akce série Wing Commander. Herní vesmír nabízí přes 5000 poctivě zdokumentovaných hvězdných soustav - a sami si můžete představit, kolik možností mezi všemi planetami bude. Graficky vypadá hra lépe než Earth&Beyond, díky využití DirectX 9.0 pro další generace grafických karet (Matrox Parhelia). Hratelnost Earth&Beyond stojí někde jinde díky ukotvenosti v příběhovém proudu, a tak konečně mají vesmírní piloti z čeho vybírat.

Eve: Second Genesis Eve: Second Genesis Eve: Second Genesis

INFO: oficiální stránka - preview - novinka - screenshoty - trailer

Everquest 2: The Age of Destiny

Everquest se nevzdává, Everquest neustupuje!

Teprve na konci roku se hráči amerického Everquestu dočkají samostatného pokračování jejich milované MMORPG, tedy ne datadisku, jako tomu bylo do současnosti. Pravda, je na čase! Starý Everquest už nestíhá záplatovat datadisky náskok konkurence, ať čistě grafický nebo systémový. Brad McQuaid se proto rozhodl přenést ozkoušené principy z prvního dílu do pokračování, ale také dodat nový engine a změny vyplývající z organického vývoje online žánru. Historie pokročila o několik století kupředu a krajina Norrathu se zaviněním zemětřesení a magických katastrof změnila. Obsahuje nyní nové ostrovy a lokace plné typických fantasy potvor. Geografie světa je orientována mnohem více na vývoj postav, než zabíjení, jako tomu bylo v minulém díle, a tak se dočkáme zbrusu nového stromu vlastností postaveném na třech kořenech - umění, znalosti a techniky. Zlepšování v jednotlivých disciplínách nutně neznamená souboje a právě realističtějším přístupem k dovednostem v životě dobrodruha Sony doufá zaujmout více jak půl miliónu současných hráčů. Zdá se, že Sony Online a Verant se vydaly správným MMORPG směrem a kultu Everquest jedině přidají na kráse.

Everquest 2 Everquest 2 Everquest 2

INFO: oficiální stránka - novinka - screenshoty

Horizons

Dychtivě očekávaná pohádka

Od nuly k desítce - tak by se dal shrnout dosavadní vývoj online hry, která v jedné výrobní fázi vznikala z potu a krve, byla placena nadšením a programátory živily sympatické ohlasy na neoficiálních diskusních fórech. Čekání přináší růži neobvyklých tvarů a zajímavé barvy - pohádku nakříženou s fantasy v prostředí enginu budoucnosti od softwarových laboratoří Intrinsic. Kromě obvyklých fantasy ras budou na výběr i takové nenadálosti jako draci nebo víly. Všechny postavy zasáhne stárnutí, a tak se Horizons stane první onlinovkou, ve které se dá zemřít sešlostí věkem. Herní prostor není rozdělen jen na geografické sektory, ale také na prostorové - města víl, vodníků, draků, města lidí, trpaslíků, to vše bude mít své zákonitosti a grafický styl. Člověk se například nedostane do města pod vodou, pakliže nebude disponovat příslušným rybím kouzlem, ale taková víla nemusí o podobném reisu ani uvažovat! Pakliže existuje kladivo schopné rozbít zkostnatělou strukturu fantasy MMORPG, bude to Horizons. Držíme palce!

Horizons Horizons Horizons

INFO: oficiální stránka - novinka - screenshoty

Middle-Earth

Jak vydělat na licenci I.

Netrpělivě očekávaný titul musí dodržet reálie Středozemě a přitom být tak hratelný, aby vizi tolkienovského světa nepoškozoval. Spolupráce s návrhářem Chrisem Taylorem jistě přinese své plody, vždyť Taylor vymyslel Dungeon Siege, bohužel to je asi tak vše, co v současné době můžeme říci - projekt je utajený jako korunovační klenoty a dokonce nemá ani oficiální internetovou stránku! Skicy poskytnuté papírovým časopisům se ale netváří, jako by hra měla vyjít tento rok. Uvidíme, je to tajemné.

INFO: preview

Myst Online

Jak vydělat na licenci II.

Logický krok studia Cyan, rodiče nejúspěšnější série na Apple a PC všech dob, Myst, předvádí standardní hru Myst obohacenou o možnost komunikace s ostatními. Každý hráč dostane přidělený domek nebo územíčko, které přímo sousedí s dalšími hráčskými oblastmi. Na těchto místech bude probíhat povídání a výměna rad nebo názorů, ale pro samotnou hru je zapotřebí vyskočit do ohromné nezmapované země plné jednoduchých hádanek, logických úkolů a samozřejmě neuvěřitelných do snovosti zabíhajících lokací. Herní prostředí se dělí na jednotlivé Věky (Ages), prvek známý hráčům Myst, a ty se přirozeně odlišují grafickým zpracováním a geografií lokací. Myst bude zkrátka stejný jako offline předci - jen s možností diskutovat problémy s živými lidmi. I kdyby pouze polovina všech dvanácti miliónů držitelů hry začala hrát, znamenalo by to pořádný průlom.

URU: On-line Ages Beyond Myst URU: On-line Ages Beyond Myst URU: On-line Ages Beyond Myst

INFO: oficiální stránka - preview - screenshoty

Shadowbane

Nikdy to nevyjde, rozumíte?! Nikdy!!! (-anonymní fanoušek)

Jedna z parodií na herní průmysl - tři roky očekávaná online hra slibující taktickou řežbu hráčů proti hráčům na systémy MacOs a Windows konečně přichází. Klasické fantasy prostředí umožní hráčům vytvářet bojové klany, které navzájem bojují o území a snaží se tak rozšířit své říše. Studio Wolfpack se se hrou piplalo tak dlouho, že nemůže vypustit příšernost nebo nepochopitelnost - nechme se překvapit. Život plný akce a ničeho jiného než akce začíná s Jamesem Bondem 21! Ne, pardon, se Shadowbane!

Shadowbane Shadowbane Shadowbane

INFO: oficiální stránka - novinka - screenshoty

Star Wars Galaxies: An Empire Divided

Jak vydělat na licenci III.

V redakci vládnou rozporuplné názory - neshodnou se ani dva lidé. Star Wars Galaxies je tak dobře vystihnuta, protože zatím se o hře neví prakticky nic! Informace sice jsou, ale jak se to hraje? Neznámo. Na tak důmyslné předhazování prázdné slámy a obrázků museli vývojáři najmout speciální komando manažerů nebo složit děsivou přísahu! Star Wars Galaxies má umožnit žít ve vesmíru pana Lucase, a to nikoliv stylem "RPG na planetě Tatooine." Místo toho je zapotřebí pochopit filozofii a krásu vzdálené galaxie a podle toho se chovat. Jakým způsobem toho návrháři dosáhnou, je věčnou záhadou. Vývoj vede Raph Koster, návrhář Ultimy Online a řady MUDů (a z bývalého týmu UO prý člověk s největším sex-appealem) a mimoto také teoretik online prostředí, jakému se jen těžko vyrovnává. Očekávejme propracovaný a přitom jednoduchý styl hry, která dovolí téměř všechno, pakliže akce koresponduje s autenticitou galaxie. Dartha Vadera proto nezabijete (ani se jím nestanete), ale můžete docela dobře potkat některou ze známých filmových postav. Osm ras s nespoutaným povoláním doplní v průběhu času expanze, na nichž se již dnes pracuje. Star Wars Galaxies bude pecka, to bylo jasné již při oznámení vývoje a ani dnes se nedá nic dělat. Bude.

Star Wars Galaxies Star Wars Galaxies Star Wars Galaxies

INFO: oficiální stránka - novinka - screenshoty

World of Warcraft

Opět na monitoru: orkové a lidé! Aneb jak vydělat na licenci IV.

Ačkoli poslední zprávy týkající se vydání očekávaného World of Warcraft hovoří o konci letošního roku, ti, kteří sledují hry z produkce firmy Blizzard, tuší, že na Vánoce hra zřejmě nevyjde. Děj hry se odehrává čtyři roky po posledních událostech nastíněných ve třetím díle strategie WarCraft3: Reign of Chaos. Stejně jako lidé i hrozby přicházejí a odcházejí a jedna taková - větší, zlověstnější - se znovu vznáší nad Azerothem. Allen Adham, šéf designer hry, věří, že vývojový tým zúčtuje zkušenosti s hrou více hráčů ze svých předešlých titulů, především pak Diabla. Nemusíme se ale bát, že by se bitvy omezovaly na prosté akční klikání, čímž proslulo právě zmíněné Diablo - World of Warcraft při setkání s nepřítelem nabízí vlastní systém. Hrdina automaticky útočí na nepřítele, přičemž hráč rozhoduje, která kouzla, či válečnické schopnosti a dovednosti (v případě bijce), použije. V oblasti technického zpracování i tentokrát autoři sázejí na okázalé grafické zpracování, které si vybere svoji daň při nárocích na HW. Co se týče budoucnosti, nemyslím si, že by se WOW ztratil mezi ostatními on-line tituly - široká fandovská základna tenhle titul rozhodně nenechá upadnout v zapomnění.

World of Warcraft – screeny World of Warcraft – screeny World of Warcraft – screeny

INFO: oficiální stránka - preview - novinka - screenshoty - trailer

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...